Vindecarea emoţională şi fericirea în cuplu

 

Vindecarea emoţională şi fericirea în cupluCe înseamnă iubirea sănătoasă?
Iubirea adevărată este acel sentiment care ne împlineşte fiinţa, care ne face liberi şi fericiţi, iar la polul opus este iubirea nesănătoasă - acel sentiment nociv în care a iubi însemnă a suferi.

O relaţie de cuplu sănătoasă este aceea în care împreună cu celălalt te simţi și mai bine şi mai fericit/ă decât dacă ai fi singur/ă. Este relația în care păşiţi împreună pe drumul cunoaşterii de sine. Am putea spune că o relaţie de cuplu este o mare aventură spirituală pe care o trăim în doi.

Cheia unei relaţii sănătoase o avem în următorul citat “Iubeşte-i pe ceilalţi ca pe tine însuţi” (Biblia, Levitic 19.18), cu alte cuvinte iubirea sănătoasă porneşte mereu de la iubirea de sine.

În unele cazuri, cei care se află într-o relaţie nesănătoasă, chiar dacă înţeleg că relaţia de cuplu în care se află nu este ceea ce îşi doresc, le vine greu să pună capăt și să spună NU, ba chiar cu cât vor sesiza că persoana cu care sunt în relaţie este mai incompatibilă, insensibilă sau indisponibilă cu atât mai mult vor deveni incapabili să renunţe la ea şi apare tendinţa de a transforma iubirea şi  dorinţa lor arzătoare în dependenţă (datorită fricii de despărțire, abandon, singurătate).



Cum ne condiţionează modelele relaţionale din trecut relaţiile din prezent?
În spatele acestor dependenţe  se află reproducerea clişeelor învăţate din copilărie în relaţia părinte-copil. Ca adulţi, din dorinţa de a depăşi aceste condiţionări de viaţă, vom atrage în mod inconştient astfel de relaţii până când acest clişeu va putea fi stăpânit.

Ce semnale emite o persoană cu astfel de traume emoţionale? Cum se face că intră în relaţie  mereu şi mereu cu acelaşi gen de persoane? Doi factori operează aici cu fidelitate şi anume: compatibilitatea perfectă dintre modelele ei şi ale lui şi impulsul de a re-crea şi învinge modelele dureroase ale trecutului.

Din păcate acesta este preambulul unui lung şir de relaţii înscrise parcă într-un tablou distructiv, plin de dezamăgiri şi traume emoţionale. Acest mod de relaţionare dacă nu este oprit la timp poate duce la periclitarea sănătăţii emoţionale şi chiar a sănătății fizice.

Datorită factorilor biologici şi culturali, s-a observat că modul în care se caută soluţionarea problemelor relaţionale este unul intern şi personal pentru femei (spiritualitate, autocunoaștere), iar pentru bărbaţi este unul extern, impersonal (hobby-uri, sport, carieră).

Vindecarea emoţională şi fericirea în cupluPaşii importanţi în procesul vindecării emoţionale
Procesul de recuperare pentru soluţionarea şi vindecarea emoţională şi relaţională poate necesita ani. E nevoie de timp pentru ca iubirea-dependenţă dusă până la suferinţă să se transforme într-o iubire sănătoasă şi matură bazată pe împlinire, fericire şi reciprocitate.

Paşii sunt simpli și ușor de făcut, deși la început pot părea dificili. Fiecare pas este foarte important şi îi menționez aici în ordinea cronologică:


1.Conştientizarea – faptul că îţi dai seama de clişeul repetitiv şi apare dorinţa de face ceva pentru a îmbunătăţi relaţiile.

2.Căutarea ajutorului – aceasta implică să faci ceva, un prim pas în acţiune. De cele mai multe ori tendinţa spontană este de a reconsidera relaţia personală cu divinitatea. În această etapă apare căutarea înţelegerii evenimentelor petrecute. Dacă simţi că nu poţi face faţă de unul singur încărcăturii emoţionale, atunci este chiar recomandat să te adresezi fie unui psihoterapeut, fie să cauţi un grup de suport, fie să te deschizi faţă un grup de dezvoltare personală.

3.E important ca obiectivul vindecării emoţionale să devină o prioritate în viaţa ta. Oricare este planul de acţiune pe care l-ai ales la pasul anterior, fie că este vorba de rugăciune,  programare la psihoterapeut sau participarea la grupul de suport, acordă-i o importanţă majoră în viața ta. Sufletul tău se află în etapa în care are nevoie  să se reconecteze la energiile iubirii şi iertării.  Prin această reconectare rănile sufletești se vindecă, viziunea asupra vieții, asupra propriei ființe și asupra celor din jur devine una creatoare, transfiguratoare și plină de iubire.

4.Perseverenţa –  decizia interioară de a continua să mergi până vei reuşi cea ce ţi-ai propus.

5.Îmbunătăţirea componentei spirituale prin exerciţiu zilnic.

6.Stoparea tendinţelor de control sau manipulare a celorlalţi – acordă mai puţină importanţă la ce face celălalt şi începe să acorzi mai multă importanţă propriei tale vieţi

7.Stoparea tendinţelor de a intra în cercul victimizării – nu te mai lași prins/ă în joc şi începi să  foloseşti timpul şi energia în scop constructiv.

8.Înfruntarea cu curaj a problemelor şi defectelor pe care le ai – ideea forță : „mă iubesc şi mă accept aşa cum sunt.”

9.Cultivarea nevoilor binefăcătoare care vor începe să apară şi să se dezvolte în forul tău interior.

10.Amplificarea stimei de sine - simţi că ești cu adevărat important/ă în primul rând pentru tine şi că poţi să spui „da” sau „nu” în acord cu sufletul tău.

11.Împărtăşirea experienţei tale şi a lecţiilor de viaţă pe care le-ai avut – exemplul tău poate motiva multe ființe umane în a găsi curajul de a se desprinde din mrejele suferinţei, pentru a găsi speranţa şi puterea să aleagă fericirea şi iubirea pe care le merităm cu toţii. 

 

Citește și: Motivația în procesul vindecării emoționale
                 Vindecarea emoțională - o necesitate pentru a ne îmbunătăți calitatea vieții

 

 

Recomanda acest articol

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn