Lecţii de comunicare

lectii de comunicare1 O fetiţă vine foarte supărată acasă după prima zi de şcoală în clasa întâi şi îi spune mamei:
- Nu vreau să mă mai duc deloc la şcoală!
- De ce, draga mea? O întreabă mama.
- Pentru că nu ştiu să scriu, nu ştiu să citesc şi nici să vorbesc nu mă lasă!

Vă sună cunoscut? De multe ori credem că, dacă noi spunem ceva, cel din faţa noastră înţelege exact ce am spus noi. În realitate acest lucru este valabil în foarte puţine momente. De ce?

Pentru că fiecare dintre noi filtrăm informaţia pe care o primim în funcţie de experienţa noastră, iar ceea ce rezultă poate fi asemănător cu ceea ce ni s-a transmis sau foarte diferit de aceasta.

Problemele care ne apar în relaţiile cu ceilalţi sunt, în cea mai mare parte a lor determinate de o comunicare ineficientă. Din păcate nimeni nu ne învaţă în şcoală cum să comunicăm.

Noi începem să comunicăm imitând modelele din familie, din grupurile de prieteni sau din mass media, dar nu ne întrebăm niciodată dacă aceste modele sunt eficiente sau nu. Astfel ajungem să perpetuăm ca nişte roboţei modele de comunicare de multe ori distorsionate care sunt în dezavantajul nostru şi al relaţiilor noastre. Cum să facem să comunicăm eficient?

 

Asumă-ţi un rol activ în comunicare
Ce înseamnă aceasta? A fi activ în relaţie înseamnă să nu ne mai limităm doar la a reacţiona la ceea ce ne transmite persoana din faţa noastră, ci să fim noi înşine creatorii relaţiei, să ne asumăm responsabilitatea de a modifica ceea ce nu este benefic şi funcţional în acea relaţie.

lectii de comunicare2

Cu alte cuvinte, este nevoie să ieşim dintr-o relaţie de tipul “ochi pentru ochi, dinte pentru dinte” şi să ne asumăm o relaţie de tipul “hai să vedem cum putem rezolva această problemă”.

 

Respectă-i libertatea de a fi diferit
Primul pas pe care avem nevoie să îl învăţăm dacă dorim să ne îmbunătăţim semnificativ relaţiile de comunicare se referă la a fi atenţi, atunci când dezbatem un subiect cu cineva, să nu identificăm subiectul dezbătut cu noi înşine şi cu persoana cu care vorbim.

De multe ori se ajunge în situaţii foarte neplăcute în care fiecare dintre cei doi care poartă un dialog se identifică puternic cu propriul punct de vedere şi îl identifică pe cel din faţa sa cu punctul de vedere al acestuia. Astfel dialogul dintre cei doi, nu mai este un dialog între două persoane despre două puncte de vedere, ci se transformă într-un dialog între două persoane despre propriile lor persoane.

Ajunşi în acest punct, în loc să se emită argumente pro şi contra pentru două puncte de vedere, se ajunge la a se emite atacuri la persoană.

Vi se pare cunoscut? Indiferent de subiectul discuţiei noastre, este important să ne amintim de respectul pentru persoana din faţa noastră. Putem să nu fim de acord cu punctul ei de vedere, dar să îi respectăm libertatea de a fi diferită de noi înşine.

 

Alege să fii salvamarul comunicării
Pentru a scăpa de această distorsiune a comunicării este necesar să ne păstrăm atenţia trează pentru a putea sesiza momentul în care suntem în pericol de a fi luaţi de valul identificării sau momentul în care interlocutorul nostru este pe punctul de a fi luat de acest val.

Aici intervine rolul nostru activ, exersarea capacităţii de a ne corecta şi de a-i atrage atenţia celuilalt atunci când observăm că apare tendinţa de identificare cu subiectul discuţiei noastre.

Mult succes în exersarea acestui pas pentru o comunicare eficientă!

 

Recomanda acest articol

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn