Cum tratăm sindromul premenstrual

cum tratam sindramul premenstrualSindromul premenstrual este o veritabilă afecţiune ce trebuie tratată ca atare, acordând o atenție maximă stilului de viaţă al femeii. Menținerea unui echilibru al stărilor psiho-emoționale, al modului în care se alimentează şi al activităților pe care ea le face, însoțită de administrarea de remedii naturale specifice conduce la ameliorarea și tratarea simptomelor premenstruale.

Fiecare femeie care are menstruație se confruntă în fiecare lună cu ceea ce se numește sindrom premenstrual. Deși totul decurgea la fel ca și înainte, brusc înainte de menstruație lumea capătă alte culori și totul începe să fie perceput diferit. Cu 2-3 zile înaintea menstruaţiei (uneori chiar cu 10 zile) apar anumite simptome care anunță apariția menstruației. Deși majoritatea femeilor s-au obișnuit cu aceste schimbări de stare, mai mult sau mai puțin acute, aceste zile par a deveni un adevărat calvar în anumite cazuri. Stări de iritabilitate sau stări depresive, încețoșare mentală și lipsa poftei de muncă, ineficiență și disconfort sunt doar câteva dintre simptomele care apar cu câteva zile înainte de menstruație și care dispar de obicei odată cu  începerea ei. Deşi medicina modernă consideră că toată această simptomatologie ce are legătură cu ciclul menstrual al femeii, este normală, medicina naturistă tradiţională consideră că aceste simptome, sunt rezultatul unor dezechilibre interne ale femeii. Schimbările hormonale ciclice, alimentația și stilul de viaţă, stresul cotidian, toate influențează intensitatea și durata simptomului premenstrual. Opinia unor adepți ai naturismului este că aceste dezechilibre sunt corelate cu lipsa eliminării eficiente a diferitelor acumulări toxice din organism, și consideră această simptomatologie o veritabilă boală.


Cum se manifestă sindromul premenstrual

Aproape orice femeie a simţit mai mult sau mai puţin, unele din simptomele supărătoare asociate ciclului menstrual. Conform studiilor aproximativ 75% din  femei, se confruntă cu manifestarea unor simptome neplăcute, înainte de declanşarea menstruaţiei. Printre acestea enumerăm:

- Manifestări abdominale: meteorism (gaze) abdominal, constipaţie, digestie lentă;
- Manifestări psihomentale: depresie, accese nejustificate de plâns, lipsa încrederii, iritabilitate crescută, insomnie, schimbări rapide de dispoziţie, tulburări de concentrare;
- Manifestări articulare: dureri de spate, dureri articulare, edeme (umflare) la mâini şi picioare;
- Manifestări în sfera sexuală: scăderea libidoului, creşterea în volum asociată cu dureri ale sânilor, dureri care devin foarte neplăcute şi supărătoare;
- Manifestări ale sistemului nervos vegetativ: palpitaţii, bufeuri de căldură;
- Alte simptome: oboseală, dorinţa puternică de a consuma dulciuri ori alte alimente, dorinţa de izolare.

 

Care sunt cauzele sindromului premenstrual
Cauzele apariţiei sindromului premenstrual sunt complexe. Cert este că există femei sănătoase care nu se confruntă cu sindromul premenstrual și nu au nici o neplăcere sau durere asociată menstruației și ciclului menstrual. Totuși, majoritatea femeilor manifestă simptome diverse asociate acestuia. De aici rezultă că sindromul premenstrual poate fi privit și tratat ca o "boală", nefiind ceva firesc aşa cum se consideră în general.
Sindromul premenstrual este legat în primul rând de schimbările hormonale ce se produc în organismul femeii în această perioadă. Dar este bine de știut că stilul de viață mai puțin echilibrat, excesele de orice fel (lipsa de somn, alimentația necorespunzătoare, stările de oboseală prelungită, supărările și conflictele) pot determina oscilații hormonale majore care influenţează ciclul menstrual. Modul de viaţă extrem de solicitant al femeii, schimbarea ritmurilor naturale de viaţă, precum şi stresul psihic crescut, au făcut ca în timp aceste simptome asociate menstruaţiei să devină din ce în ce mai intense, mai complexe şi mai greu de suportat de către femeia modernă.


cum tratam sindromul premenstrualCe este de făcut?

Echilibrul este cuvântul cheie. A avea o viață echilibrată face să apară și un echilibru hormonal. Odată eliminată oscilația haotică a hormonilor este cu ușurință echilibrat și sindromul premenstrual.
Unii terapeuţi recomandă adesea în astfel de situaţii terapiile hormonale (cu hormoni de sinteză) ceea ce conduce însa la unele efecte secundare greu controlabile, care pe multe femei le sperie. Astfel de efecte ţin frecvent de creşterea în greutate, pofta de mâncare exagerată sau dispariţia acesteia, iar uneori poate să pară că întregul organism "o ia razna". În anumite situaţii, terapia hormonală poate fi necesară, dar cel mai adesea "farmacia naturii" oferă suficiente remedii excepţionale pentru a ne putea echilibra starea de sănătate, ajungând astfel la normalitate.

Oferim în continuare câteva recomandări generale:
- Sfatul medicinii psihosomatice este acela de a evita ferm orice fel de supărări prelungite şi stări emoţionale tensionate în special în cazurile unui ciclu menstrual foarte abundent. S-a constatat că mai mult de 70% din cazurile de sindrom menstrual agravat și hipermenoree sunt în legătură cu stări de spirit proaste foarte intense şi conflictuale, în special în ceea ce priveşte viaţa intimă!

- E important să se evite constipația care poate să amplifice autointoxicarea și deci agravarea simptomului premenstrual.
De aceea atenție mărită pentru a avea o alimentaţie naturală şi echilibrată bogată în carbohidraţi complecşi: cereale integrale sub formă de pâine integrală, fulgi de cereale, musli, terciuri din faină integrală, fibre alimentare din rădacinoase, fructe, legume, leguminoase, grăsimi naturale din uleiuri vegetale naturale şi seminţe oleaginoase, glucide naturale din miere, zahăr brun sau fructe dulci.
- O alimentație cu un conţinut scăzut de proteine în alimentaţie (evitând carnea, ouăle, brânzeturile grase, nuci, arahide, ciuperci, drojdie) în special în perioada premenstruala și menstruală. 
- Evitarea sării în alimentaţie (în special în perioada premenstruala - pentru evitarea apariţiei edemelor), a zahărului alb şi produselor cu înlocuitori de zahăr (îngreunează digestia, spoliază organismul de minerale şi vitamine) a produselor ce conţin cofeină: cafea, ciocolată, cacao (sporesc gradul de iritabilitate psihică şi problemele emoţionale), a alcoolului (creşte depresia) şi tutunului (creşte irascibilitatea psihică).
- Hidratarea corespunzătoare: băutul a cel puţin 2 litri de apă plată pe zi, stimulează eliminarea produşilor toxici reziduali din organism (ajută la detoxifiere).
- Ritm natural şi regulat de viaţă: somn, activitate, mese, odihnă;
- Metode de reducere a stresului: plimbări în natură, muzica relaxantă, aromoterapia, meditaţia, yoga;
- Somn suficient: 6- 8 ore de somn pe noapte, cu alte cuvinte atât cât e necesar pentru a ne simți odihnite.

 

Remedii naturale indicate în ameliorarea sindromului premenstrual
Medicina naturistă oferă o serie de plante medicinale utilizate pentru ameliorarea sindromului premenstrual și echilibrarea hormonală a femeii, cu alte cuvinte pentru starea ei de sănătate. Cele mai uzitate sunt plante antispastice, emenagoge, depurative, sedative, dezobstruante limfatic, plante cu conţinut de fitohormoni, diuretice, stimulente digestiv.   Acestea vor fi  recomandate de către medicul fitoterapeut în funcţie de tipologia caracteristică a femeii în cauză (pentru stabilirea tipologiei constituţionale, consultaţia la medicul specialist ayurvedic, este necesară (Clinica Steaua Divină). Plantele medicinale folosite frecvent: salvie, creţişoară, urzică moartă albă, păducel, roiniţă, urzică vie, şoc, coada şoricelului, sunătoare, cardamom, chimen, ienupăr. Plantele se pot lua sub formă de pulbere fină (1 gram de 4 ori pe zi), macerate la rece sau tincturi, dar numai urmând indicațiile medicului.

Simptomele sindromului premenstrual răspund foarte bine la tratamentul naturist, de aceea aceste remedii naturale sunt indicate în terapie chiar de la apariţia primelor semne de dezechilibru. Astfel, ducând o viață cât mai echilibrată și sănătoasă problemele feminine legate de sindromul premenstrual pot fi eliminate complet și definitiv.

 

Recomanda acest articol

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn