Vitamina A - vitamina vederii

 

vitamina aVitamina A este cunoscută și ca vitamina vederii. Este o vitamină liposolubilă. Este una din vitaminele care se stochează în trupul uman. Ea poate fi găsită sub două forme: vitamina A obișnuită (retinol) și  β-carotenul (provitamina A).

 

Vitamina A obișnuită (retinolul) este forma biologic activă a vitaminei A. Mai este uneori numită vitamina A1. Vitamina A (retinolul) se absoarbe în organism la nivelul intestinului subțire în prezența mineralelor și a sărurilor biliare. Stocarea ei se face în ficat (capacitatea de stocare a ficatului pentru vitamina A este de 20 mg/l). Depozitele din ficat pot fi diminuate datorită stresului și a consumului de alcool.

 

Provitamina A (β-carotenul) este forma de stocare a vitaminei A. Mai este uneori denumită vitamina A2. Provitamina A este absorbită în organism în același mod ca și retinolul, iar dacă necesitățile o impun, este transformată în retinol chiar la nivel intestinal.

 

Acţiunile vitaminei A:
- ajută la cicatrizarea ulceraţiilor corneei şi previne cataracta
- protejează pigmentarea retinei
- este benefică în conjunctivită
- stimulează imunitatea având rol în multiplicarea celulelor şi în formarea ţesuturilor
- permite regenerarea mucusului
- protejează organismul împotriva cancerului
- previne deshidratarea pielii (are efect benefic în caz de psoriazis) şi asigură vitalitate părului, dinţilor şi gingiilor
- este hepatoprotectoare
- susține împreună cu viamina E funcția genitală
- are un rol important, împreună cu alte vitamine, în funcționarea tuturor glandelor endocrine

 

Carenţa vitaminei A cauzează scăderea acuității vizuale nocturne,  scăderea imunităţii, migrene, tulburări digestive, astenie, anemie, dismenoree, fragilizarea emailului dentar. Cauza carenței este, cel mai frecvent, alimentația necorespunzătoare.

 

Excesul vitaminei A dă stări de greață, vomă, anorexie, uscarea pielii, căderea părului, oboseală, menstruaţii neregulate, cefalee. Apare în principal în cazul administrării vitaminei de sinteză.

 

Dozele recomandate:
- copii - 0,5 mg
- adolescenţi - 1 mg
- femei însărcinate sau care alăptează - 1,7 mg
- adulţi - 1,4 mg

 

vitamina aSursele naturale de vitamina A (retinol) :
- lactate: smântână, brânză proaspătă, lapte matern, lapte de capră, lapte de vacă, lapte de oaie, lapte de bivoliţă, iaurt, lapte bătut, zer, brânză degresată, unt
- gălbenuş de ou crud, ouă întregi de găină şi raţă, albuș de ou crud;
- polen
- uleiuri de: palmier, soia, rapiţă, măsline, germeni de porumb, floarea soarelui
- cereale: porumb (boabe integrale), făină de porumb, fulgi de porumb, germeni şi tărâţe de grâu, orz, grâu (boabe integrale)
- legume: morcovi, cartof dulce, gulii, pătrunjel (rădăcină și frunze), ridiche de lună, ţelină (rădăcină și frunze), hrean, păstârnac, sfeclă roşie, ridiche neagră, spanac, andive, salată, praz, broccoli, dovleac, roșii, castraveți, fasole verde (păstăi), dovlecei, păpădie (frunze și tije)
- oleaginoase: mazăre verde, fasole albă (boabe uscate), soia (boabe uscate), năut (boabe uscate)
- fructe: caise uscate, pepene galben, caise proaspete, scorușe dulci, cătină albă, mango, papaya, fistic, migdale, prune, vişine, corcodușe, mure, pepene verde, mandarine

 

Sursele naturale de provitamina A (β - caroten):
- lactate: brânză proaspătă, smântână, lapte de capră, lapte de vacă, unt
- ou de rață (întreg), gălbenuș de ou crud, ou de găină (întreg)
- uleiuri de: palmier, soia, rapiță, măsline, germeni de porumb, floarea soarelui, cocos
- cereale: porumb (boabe integrale), făină de porumb, fulgi de porumb, grâu (boabe integrale)
- legume: cartof dulce, morcovi, gulii, pătrunjel (rădăcină și frunze), ridiche de lună, hrean, păstârnac, țelină (rădăcină și frunze), sfeclă roșie, păpădie (frunze și tije), spanac, andivă, salată, praz, broccoli, sparanghel, varză de Bruxelles, varză albă, dovleac, roșii, castraveți, fasole verde (păstăi), dovlecei, vinete
- oleaginoase: mazăre verde, fasole albă (boabe uscate), soia (boabe uscate), năut (boabe uscate), linte (boabe uscate)
- fructe: caise uscate și proaspete, pepene galben, mango, prune, vișine, corcodușe, piersici, cireșe, mure, agrișe, coacăze negre, afine, struguri, stafide, fistic, migdale dulci, nuci pecan, nuci caju, nuci, alune de pădure, pepene verde, grepfrut, papaya, curmale uscate, ananas, smochine uscate, mandarine, portocale, kiwi, avocado, rodii, banane

 

Plantele medicinale care conţin vitamina A:
- alge marine şi alge brune
- anason (fructe), fragi de câmp şi de pădure (fructe), dud alb și dud negru (fructe) măceş (fructe), mur (fructe), crăițe (flori), gălbenele (partea aeriană), trei frați pătați (partea aeriană)
- frunzele următoarelor plante: ciuboţica-cucului, dud alb şi negru, nalbă mare, nopticioasă, pătlagină, păpădie, plămânărică, trifoişte, urzică
- rădăcina următoarelor plante: ginseng spinos, urzică
- seminţele de schinduf şi talpa-gâştei

 

Recomanda acest articol

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn