Vitamina B1 - vitamina antinevritică

vitamina b1Vitamina B1 se mai numește tiamină, deoarece conţine sulf și azot aminic; vitamină antinevritică, întrucât previne și tratează polinevrita; vitamină anti-beri-beri, pentru că tratează boala beri-beri.

Este degradabilă la fierbere sau coacere. Este anihilată rapid în contact cu zahărul, cafeina, taninurile conținute în anumite plante, alcoolul, nicotina. Rafinarea cerealelor (decorticarea) și tratarea fructelor cu sulfiți distrug vitamina B1.

Vitamina B1 nu poate fi sintetizată în organismul uman. Ea este adusă în organism prin alimentație, fie sub formă de tiamină liberă prin alimentele vegetale, fie sub formă de TPP (tiamin-pirofosfat) prin produsele de origine animală (unt, lapte).

 

Acțiunile vitaminei B1:
- este un factor esențial pentru producerea energiei în organism (la nivelul celulelor, vitamina B1 permite transformarea în energie a glucozei și a altor substanțe nutritive)
- împreună cu magneziul este foarte importantă pentru diabetici
- este absolut necesară pentru desfășurarea normală a funcțiilor sistemului nervos
- este implicată în sinteza neurotransmițătorilor
- împreună cu vitaminele B6, B9 și B12 se recomandă în boala Alzheimer (demență senilă) - ameliorează spectaculos tulburările de memorie
- asigură organismului energia necesară în lupta împotriva agenților infecțioși
- este esențială în dezvoltarea normală a fătului
- stimulează activitatea inimii și reglează tensiunea arterială
- asigură protecția organismului față de intoxicația cu plumb
- are un rol important în terapia cancerului
- reduce aciditatea sângelui
- are rol în prevenirea răului de înălțime și a răului de mare
- protejează vitamina C de oxidare
- are un efect favorabil asupra procesului de cicatrizare

Carența vitaminei B1 apare în special în cazul consumului excesiv de dulciuri, de orez decorticat, de alcool, și în caz de surmenaj și de boli infecțioase. Această carență determină: afecțiuni cardiace, afecțiuni cerebrale, anorexie, anxietate, astenie, confuzie mintală, depresie, diminuarea memoriei, gastrită, insuficiență hepatică, lipsă de coordonare motorie, nevralgii, polineuropatii, scăderea imunității, scăderea tonusului muscular, tulburări ale vederii, tulburări psihice severe.

O carență gravă de  vitamina B1provoacă boala beri-beri. Această boală este rară în zilele noastre, însă deficitul de vitamina B1 este frecvent, mai ales la adolescenții care sunt mari consumatori de alimente sărate și băuturi dulci. Semnele carenței regresează la aportul natural de vitamina B1.

 

Excesul de vitamina B1 se elimină rapid prin urină. Această vitamină nu se stochează în organism. Din acest motiv este necesar să o asimilăm zilnic din alimente.

 

Dozele recomandate:
- copii: 1 mg
- adolescenți: 1,5 mg
- femei însărcinate sau care alăptează: 3 mg
- adulți: 1,5-2 mg
 

Sursele naturale de vitamina B1:
- lactate: brânză proaspătă, lapte, zer, lapte bătut, smântână, unt
- gălbenuș de ou crud
- cereale și derivate din cereale: germeni de grâu, germeni de secară, tărâțe de grâu, fulgi de ovăz
- legume: mlădițe de soia, hrean, salsifi, pătrunjel frunze și rădăcină, spanac, morcovi, varză roșie, roșii, gulii, țelină rădăcină, - ridiche de lună, ridiche neagră, sfeclă roșie
- oleaginoase: semințe de floarea-soarelui, semințe de in
- fructe: arahide, nuci pecan, fistic, caju, alune de pădure, muci, tamarind, migdale dulci, smochine uscate, prune uscate, mere uscate, ananas, prune, avocado, portocale, pepene galben, coacăze negre, struguri, coacăze roșii, căpșuni, mandarine, lămâi, rodii
- drojdia de bere uscată și drojdia alimentară presată
- produse apicole: miere, polen, lăptișor de matcă
- extract de malț
 

Plante medicinale care conțin vitamina B1:
- anason (fructe)
- cimbru de grădină
- coriandru (frunze)
- ginseng oriental
- gotu kola (frunze)
- lichen islandez
- mărar (partea aeriană)
- păpădie (partea aeriană)
- salvie (frunze)



 

Recomanda acest articol

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn