De ce alegem uleiuri presate la rece

 

De ce alegem uleiuri presate la receDiferența dintre uleiurile nerafinate (presate la rece) și uleiurile rafinate
Majoritatea covîrșitoare a uleiurilor actuale destinate consumului uman este alcătuită din cele rafinate, pentru că au cele mai accesibile prețuri.

În anul 1940 s-a trecut de la presarea la rece la presarea la cald prin utilizarea solvenților chimici. Această modificare a tehnicii de extracție s-a făcut din rațiuni economice.

Dacă prin metoda presării la rece se obțineau doar 30% pînă la 50% din lipidele conținute în materiile prime, prin metoda presării la cald, combinată cu utilizarea slvenților chimici, procentul de extracție este de 100%.

Desigur, în acest fel se obține un preț de vânzare mai mic. Dar cât de bune sunt ele pentru sănătate?

 

Efectele nedorite ale procesului de rafinare a uleiurilor
1.Sunt distruse cele mai multe calități nutritive ale materiei vegetale folosite (vitaminele, mineralele, enzimele).

2. Uleiul poate conține urme de produse chimice (hexan) și acizi grași saturați (grăsimi trans).

3. Uleiul rafinat este lipsit de factori esențiali pentru buna funcționare a organismului.

4. Uleiurile, în urma rafinării, se îmbogățesc în acizi grași saturați.

Efectul nociv al acestora devine și mai mare prin utilizarea uleiului la prăjeli repetate. Cercetătorii au demonstrat că acizii grași saturați sunt responsabili de bolile cardiovasculare, creșterea nivelului colesterolului, diabet, alergii și boli degenerative ale articulațiilor.

Uleiurile nerafinate (presate la rece) sunt o componentă vitală a nutriției echilibrate
Ele conțin acizi grași nesaturați pe care organismul uman nu poate să-i sintetizeze. Printre reprezentanții cei mai importanți se numără acidul linoleic (acidul gras Omega 6) și acidul linolenic (acidul gras Omega 3).

Compoziția acizilor grași nesaturați diferă de la un ulei presat la rece la altul. De aceea, pentru sănătatea noastră este indicat să folosim mai multe sortimente de uleiuri presate la rece.

 

Cum alegem uleiul pentru gătit?
Un factor esențial în alegerea uleiului pentru gătit este punctul de ardere (punctul de fum) al uleiului.

Punctul de ardere al uleiurilor se referă la temperatura la care acestea încep să descompună glicerina în etanol și acroleină (fumnegarea rezultată prin prăjire) și să ellibereze radicalii liberi atât de nocivi pentru organism.

Astfel , punctul de ardere marchează începutul degradării uleiului și pierderea valorilor nutriționale. Este cel mai bun indiciu al temperaturii maxime la care poate fi încălzit un ulei și utilizat ulterior.

Punctul de ardere a unui ulei depinde de tipul acestuita și de gradul de rafinare. De aceea, doar uleiurile rafinate se folosesc la prăjire. De exemplu, uleiul de palmier rafinat are punctul de ardere la 235°C, uleiul de floarea soarelui rafinat are punctul de ardere la 227°C și untul are punctul de ardere la 149°C.

Ca regulă generală, nu se recomandă încălzirea uleiurilor presate la rece pentru că au punctul de ardere scăzut. În cazul în care folosim ulei presat la rece în preparatele încălzite se recomandă să-l adăugăm la final, pentru a fi siguri că nu se atinge punctul său de ardere. În cazul preparatelor la cuptor este reconadat să setăm temperatura de coacere sub punctul de ardere al uleiului pe care-l utilizăm.

 

Temparaturile până la care pot fi încălzite diverse uleiuri presate la rece sunt:
1. uleiul de in are punctul de ardere la 107°C
2. uleiul de floarea soarelui are punctul de ardere la 107°C
3. uleiul de nucă de cocos are punctul de ardere la 177°C
4. uleiul de susan are punctul de ardere la 177°C
5. uleiul de nucă are punctul de ardere la 160°C
6. uleiul de arahide are punctul de ardere la 160°C
7. uleiul de măsline extravirgin are punctul de ardere la 190°C
8. uleiul de avocado are punctul de ardere la 190-204°C
9. uleiul de migdale are punctul de ardere la 216°C
10. uleiul de alune de pădure are punctul de ardere la 221°C


Articol preluat din revista „Solaris”, nr.1/2014





 

Recomanda acest articol

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn